Ahad, 20 Julai 2025
Sabtu, 19 Julai 2025
Abu Jaafar Al-Mansour
Khalifah kedua kerajaan Bani Abbasiyah, Abu Jaafar Al-Mansour, yang merupakan salah seorang pemerintah Abbasiyah yang sangat penting.
Pengenalan tentangnya
"Beliau ialah Abdullah bin Muhammad bin Ali Al-Abbasi, dilahirkan
di Al-Humaimah pada tahun 95 Hijrah. Ini berlaku pada penghujung pemerintahan
Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Ibunya bernama Salamah, seorang wanita Berber.
Beliau berpindah dari Al-Humaimah ke Kufah bersama abangnya, Al-Abbas.
Apabila jawatan Khalifah diserahkan kepada abangnya (As-Saffah, Khalifah
Abbasiyah pertama), Al-Mansour menjadi tulang belakang dan penyokong terkuat
bagi As-Saffah sepanjang tempoh pemerintahan As-Saffah.
Kemudian, kepimpinan (Khalifah) beralih kepadanya pada tahun 136 Hijrah.
Beliau telah memberikan Bani Abbasiyah maruah, keberanian, ketegasan, dan
kebijaksanaan. Beliau adalah pengasas sebenar Kerajaan Abbasiyah."
- Penjelasan Tambahan:
- Al-Humaimah:
Sebuah kampung di Syria, tempat keluarga Abbasiyah pada awalnya tinggal
dan merancang revolusi mereka.
- 95 Hijrah:
Tarikh ini adalah 95 tahun selepas hijrah Nabi Muhammad SAW.
- Khalifah Umar bin Abdul Aziz: Seorang
Khalifah Umaiyah yang terkenal dengan keadilannya, disebut di sini untuk
meletakkan tempoh kelahiran Al-Mansour.
- Berber: Merujuk kepada etnik
asal Afrika Utara.
- Al-Kufah:
Sebuah bandar di Iraq, yang menjadi pusat awal kegiatan Abbasiyah.
- As-Saffah:
Khalifah Abbasiyah yang pertama, nama sebenarnya Abdullah bin Muhammad.
Al-Mansour adalah saudaranya.
- 136 Hijrah:
Tahun di mana Abu Jaafar Al-Mansour mula memerintah sebagai Khalifah.
- Pengasas sebenar:
Walaupun As-Saffah adalah Khalifah pertama, Al-Mansour yang
bertanggungjawab mengukuhkan asas kerajaan, membangunkan institusi, dan
memindahkan ibu kota ke Baghdad, menjadikan kerajaan itu stabil dan
berkuasa.
"Abu Jaafar Al-Mansour menghadapi pelbagai masalah besar, namun
beliau berjaya mengatasinya dengan bakat kepimpinannya. Dengan itu, beliau
telah mengukuhkan asas negara dan memperkuat strukturnya."
- Penjelasan Tambahan: Ini
merujuk kepada cabaran awal yang dihadapi oleh kerajaan Abbasiyah,
seperti pemberontakan dan ancaman dalaman, yang berjaya ditangani oleh
Al-Mansour.
"Ketika Abu Al-Abbas (As-Saffah) meninggal dunia, Abu Jaafar berada
di Hijaz (kawasan Mekah/Madinah). Maka, beliau menerima bai'ah (sumpah setia)
di Al-Abwar. Apabila beliau kembali dari Hijaz, beliau menduduki jawatan
Khalifah.
Pada zamannya, beliau sezaman dengan negara-negara yang sezaman dengan
abangnya, As-Saffah. Dan pada masa pemerintahannya, Kerajaan Umaiyah mula
berkuasa di Al-Andalus (Sepanyol)."
- Penjelasan Tambahan:
- Bai'ah di Al-Abwar:
Menunjukkan proses perlantikan Al-Mansour sebagai Khalifah adalah sah
dan diakui.
- Al-Andalus:
Nama Islam untuk Semenanjung Iberia (Sepanyol dan Portugal).
Kekhalifahan Umaiyah telah tumbang di Timur, tetapi salah seorang putera
Umaiyah, Abdurrahman Ad-Dakhil, berjaya melarikan diri ke Al-Andalus dan
mendirikan dinasti Umaiyah di sana, menjadi pesaing Abbasiyah.
Kekhalifahan
"Beliau adalah Khalifah Abbasiyah yang paling hebat dari segi
ketegasan, akal, kebijaksanaan, dan kewaspadaan. Beliau juga antara mereka yang
memiliki pandangan yang tepat dalam urusan pentadbiran yang ketat. Beliau
sangat cepat mencapai kejayaan hasil daripada akhlak yang baik dan sifat
prihatin terhadap rakyat.
Beliau cekap dalam politik, tidak terjejas oleh apa-apa pun dalam
kejayaan strateginya selagi keadaannya berakhir dengan kemenangannya dan
pelaksanaan matlamatnya."
- Penjelasan Tambahan: Ayat
ini memuji sifat-sifat kepimpinan Al-Mansour sebagai seorang Khalifah
yang bijak, cekap, dan berpandangan jauh. Beliau digambarkan sebagai
seorang yang pragmatik dan fokus kepada matlamat negara.
"Ketika beliau dilantik sebagai Khalifah, beliau akan duduk pada
awal siang hari untuk urusan melantik dan memecat pegawai, menguruskan
kebajikan rakyat, dan meneliti hal ehwal luar negara. Beliau juga menghantar
tentera ke sempadan dan kawasan-kawasan terpencil untuk menjaga keamanan.
Apabila beliau selesai solat Asar, beliau akan duduk bersama ahli
keluarganya. Apabila beliau selesai solat Isyak, beliau akan duduk untuk
meneliti laporan-laporan dari kawasan sempadan dan daerah terpencil, serta
berbincang dengan wazirnya dan para pembesar negara yang hadir mengenai apa jua
perkara yang beliau mahukan.
Apabila sudah berlalu satu pertiga malam, beliau akan pergi ke tempat
tidurnya (untuk berehat sebentar). Kemudian, beliau akan bangun pada sepertiga
malam yang terakhir, mengambil wudhu', dan menunaikan solat sehingga terbit
fajar."
- Penjelasan Tambahan:
Perenggan ini menggambarkan jadual harian Al-Mansour yang sangat teratur
dan penuh disiplin, menunjukkan betapa dedikasinya beliau terhadap urusan
negara dan ibadah peribadi.
- Thughūr:
Merujuk kepada kubu atau kawasan sempadan yang penting.
"Al-Mansour terkenal dengan kesungguhannya di istananya; beliau
tidak dikenali suka kepada hiburan atau kesia-siaan. Beliau juga terkenal
dengan penjimatan dalam perbelanjaan, dan sangat bersemangat mengumpul harta.
Beliau sangat cekap dalam mencari pelbagai cara untuk mengumpul dan
memperolehnya, sehingga perbendaharaan negara dipenuhi dengan harta."
- Penjelasan Tambahan: Ini
menonjolkan sifat Al-Mansour yang berjimat cermat dan fokus pada
pembangunan ekonomi negara, yang penting untuk kestabilan dan kemakmuran
kerajaan. Beliau adalah pengasas perbendaharaan negara Abbasiyah yang
kuat.
Menyebarkan Ilmu
"Setelah Al-Mansour berpindah ke Baghdad, beliau membawa masuk
ulama dari setiap pelusuk (dunia). Beliau memerintahkan mereka untuk
menterjemahkan ilmu pengetahuan Parsi dan Yunani ke dalam bahasa Arab. Maka,
mereka menterjemahkan banyak buku dari Yunani dalam bidang perubatan dan
astronomi."
- Penjelasan Tambahan: Ini
adalah salah satu sumbangan terbesar Al-Mansour. Beliau memulakan gerakan
penterjemahan besar-besaran yang kemudiannya mencapai kemuncak pada zaman
Khalifah Harun Al-Rashid dan Al-Ma'mun, dikenali sebagai Zaman Keemasan
Islam. Ini adalah asas kepada Rumah Hikmah (Bayt
al-Hikmah) di Baghdad.
- Baghdad: Ibu
kota baru yang dibangunkan oleh Al-Mansour.
- Parsi dan Yunani:
Merujuk kepada warisan ilmu pengetahuan purba dari tamadun Parsi dan
Yunani yang kaya.
- Perubatan dan Astronomi: Dua
bidang ilmu utama yang diberi tumpuan dalam penterjemahan awal.
"Dan Imam Malik telah mengarang "Al-Muwatta'", dan para
pengganti Imam Abu Hanifah telah menyifatkan ilmu fiqh (undang-undang Islam).
Maka, Baghdad menjadi pusat ilmu dan peradaban Islam.
Kota itu terus berkembang dan bertambah makmur sehingga penduduknya
melebihi dua juta orang. Pertanian di sana menjadi sangat aktif dan industri
pula semakin maju."
- Penjelasan Tambahan:
- Imam Malik:
Salah seorang imam besar mazhab fiqh Sunni (Mazhab Maliki). Kitab Al-Muwatta' adalah salah satu karya hadis dan
fiqh terawal dan paling penting.
- Imam Abu Hanifah: Salah
seorang imam besar mazhab fiqh Sunni (Mazhab Hanafi), yang hidup sezaman
dengan Al-Mansour. Ayat ini merujuk kepada sumbangan para pengikut dan
sekolah pemikiran fiqh beliau.
- Baghdad: Penjelasan
ini menunjukkan bagaimana Baghdad di bawah pemerintahan Al-Mansour
menjadi pusat intelektual, ekonomi, dan budaya yang besar dalam dunia
Islam, menarik penduduk dan memacu kemajuan dalam pelbagai sektor.
AKAD AL WADIAH
Ø¹ÙØ¯ُ اÙÙØ¯Ùعة
(Kontrak Wadi‘ah / Simpa
nan Amanah)
1. عر٠اÙÙØ¯Ùعة ÙØ§Ø°Ùر ØÙÙ ÙØ§؟
(Takrifkan Wadi‘ah dan nyatakan hukumnya?)
اÙÙØ¯Ùعة:
Ia adalah harta yang diletakkan seseorang pada orang lain untuk dijaga.
Hukumnya:
Diharuskan dan dibolehkan, kerana tidak terdapat nas syarak yang melarangnya.
-
Ia boleh menjadi wajib diterima, seperti jika seseorang takut berlaku kezaliman terhadap pemilik harta jika tidak menerimanya. Maka orang itu wajib menerimanya untuk menjaga harta tersebut dan melindungi pemiliknya.
-
Ia juga boleh menjadi haram diterima, seperti jika seseorang tahu bahawa harta tersebut adalah harta curi, rampasan, atau penipuan, maka haram menerimanya kerana menerimanya bermaksud membantu pencuri, perompak, atau penipu.
2. ØšÙّÙ Ø£Ø±ÙØ§Ù اÙÙØ¯Ùعة
(Nyatakan rukun-rukun wadi‘ah)
Rukun-rukun Wadi‘ah:
-
Al-MÅ«di‘ (اÙÙ ÙØ¯ِع):
Orang yang meletakkan sesuatu miliknya pada orang lain. -
Al-MÅ«da‘ ‘Indahu (اÙÙ ÙØ¯َع Ø¹ÙØ¯Ù):
Orang yang menerima untuk menjaga harta tersebut bagi pihak orang lain. -
Al-Wadi‘ah (اÙÙØ¯Ùعة):
Barang yang diletakkan untuk dijaga, disyaratkan ia mestilah mempunyai nilai yang diiktiraf oleh syarak. -
Sighah (Ø§ÙØµÙغة):
Segala ungkapan yang menunjukkan permintaan menjaga, dan persetujuan kedua-dua pihak, sama ada secara lisan atau isyarat.
Jumaat, 18 Julai 2025
Jumaat, 11 Julai 2025
Ahad, 6 Julai 2025
Mengenang Kejayaan Perang Hittin: Detik Gemilang Umat Islam di Bumi Syam
Tanggal 4 Julai 1187, padang kering Hittin yang terletak di utara Palestin menjadi saksi kepada salah satu kemenangan paling agung dalam sejarah Islam – **Perang Hittin**. Di sinilah Sultan Salahuddin al-Ayyubi memimpin tentera Islam dalam pertempuran bersejarah yang menumbangkan kekuatan tentera Salib dan membuka jalan kepada pembebasan semula Baitulmaqdis yang telah lama dicengkam penjajah.
### Latar Belakang Perang
Setelah kejatuhan Baitulmaqdis ke tangan Tentera Salib dalam Perang Salib Pertama pada tahun 1099, kota suci itu menjadi simbol penderitaan umat Islam. Ribuan penduduknya disembelih tanpa belas, dan masjid-masjid berubah menjadi gereja. Namun, satu abad kemudian, muncul seorang panglima yang bukan sahaja berani, malah bijaksana, bersahaja dan berhati sufi – **Salahuddin al-Ayyubi**, tokoh yang membina empayar Ayyubiyyah dan menyatukan umat Islam di Mesir, Syam dan Hijaz.
Salahuddin tidak pernah lupa matlamat utamanya – membebaskan Baitulmaqdis. Tetapi beliau tahu, perjuangan bukan sekadar serangan ketenteraan, ia bermula dengan penyatuan umat dan pemurnian akidah, membuang kerakusan kuasa dan kemewahan yang melumpuhkan kekuatan dalaman umat Islam ketika itu.
Pertempuran Hittin
Perang Hittin meletus apabila Salahuddin bertindak balas terhadap provokasi tentera Salib pimpinan Raja Guy de Lusignan dan komander kejam Reynald de Chatillon yang telah mencabuli gencatan senjata, menyerang kafilah jemaah haji dan mengugut kota suci Mekah dan Madinah.
Pada 3 Julai 1187, tentera Salib meninggalkan kubu mereka di Acre untuk mara ke Tiberias. Salahuddin menggunakan taktik bijak – memutuskan sumber air dan menarik mereka ke padang gersang berhampiran perkampungan Hittin.
Keesokan harinya, tentera Islam yang dipimpin Salahuddin melancarkan serangan menyeluruh. Kelelahan dan kehausan menghancurkan semangat tentera Salib. Salahuddin mengelilingi mereka dalam bentuk separa bulan, memaksa mereka bertempur dalam keadaan paling genting. Akhirnya, kekuatan tentera Salib lumpuh sepenuhnya.
Raja Guy de Lusignan ditawan, manakala Reynald de Chatillon dihukum mati oleh Salahuddin sendiri atas pengkhianatan dan kekejamannya terhadap umat Islam.
### Kesan dan Legasi Perang Hittin
Kemenangan di Hittin bukan sekadar kejayaan ketenteraan. Ia merupakan titik tolak kebangkitan semula maruah umat Islam, yang selama ini tertekan di bawah penaklukan tentera Salib. Ia juga membuka pintu kepada pembebasan Baitulmaqdis yang berlaku hanya beberapa bulan kemudian, pada 2 Oktober 1187, tanpa pertumpahan darah besar-besaran – mencerminkan keadilan dan sifat pemaaf Salahuddin.
Kemenangan ini mengubah landskap politik dan spiritual di Syam dan Eropah. Ia juga mencetuskan Perang Salib Ketiga, namun tiada siapa dari pihak Salib dapat menggugat kembali kedudukan Islam seperti sebelum Hittin.
Pengajaran Zaman Ini
Perang Hittin mengajar kita bahawa:
* Kesatuan umat lebih kuat daripada senjata.
* Kepimpinan berakhlak dan berstrategi mampu mengubah sejarah.
* Keikhlasan perjuangan demi agama dan keadilan memberi kekuatan yang tidak dapat dikalahkan oleh tentera sehebat mana pun.
Hari ini, di kala umat Islam menghadapi pelbagai cabaran dalaman dan luaran, **semangat Hittin perlu dihidupkan kembali** – bukan untuk berperang, tetapi untuk **membina semula perpaduan, integriti, dan perjuangan menegakkan kebenaran**.
Penutup
Perang Hittin kekal terpahat sebagai lambang kemenangan iman, akal, dan perpaduan. Ia bukan sekadar catatan sejarah, tetapi warisan yang wajib dikenang dan dihayati, agar kita tidak lupa bahawa umat ini pernah berdiri megah kerana kesatuan dan kepimpinan yang bertunjangkan Islam.
Selasa, 1 Julai 2025
Cair darah
Bahan-bahan:


Selasa, 24 Jun 2025
Pengganti 'noted'.
A. Ambil maklum
Rabu, 18 Jun 2025
KEBAIKAN CENDAWAN ENOKI







Khamis, 12 Jun 2025
ALAT GANTI AVANZA
Selamat sejahtera Sahabat Toyota Avanza Sekalian. Ada yang tengah mencari aksesori dan sparepart Avanza ke? Dibawah ni saya sudah listkan item2 Avanza yang selalu dicari. Boleh klik link dibawah ini ya.. Thank you










































